top of page

VŠE, CO POTŘEBUJETE VĚDĚT A VŠE, CO JSTE KDY BYLI: DESTILACE

od Niklas Noack | duben 2024


aham brahmasmi

- Mahavakyam

Jsem Brahman, Absolutní Realita.


tat tvam asi

- Mahavakyam

Ty jsi To.


Představte si kávovar French press. Nyní si představte, že plníte kávovar po lžících kávou, nebo, pro účely tohoto textu, více než 100 000 verši Véd. Nalijte horkou vodu poznání a nechte v ní verše plavat. Potom pomalu, ale jistě stiskněte píst dolů jako prostředek k realizaci. To, co najdete na dně francouzského tisku, je zhuštěné zjevení, filtrované všemi duchovními praktikami, které jste kdy dělali. Zjevení, které jste obdrželi, je doslova „Velké prohlášení“ nebo v sanskrtu přeloženo: Mahāvākya.


Když Shankarāchārya systematizoval Vedy, prošel podobným, ale méně zkráceným procesem a z védských písem vyfiltroval mimo jiné čtyři Mahāvākyi, jednu pro každý z hlavních védských textů. Dvě z Velkých prohlášení si v průběhu staletí získaly zvláštní pozornost a byly nesčetněkrát citovány jako základní učení indické myšlenkové školy Advaita Vedanta, jejímž proslulým zastáncem je Shankarāchārya.


Žil v jižní Indii kolem roku 800 jako filozof a učitel a Mahāvākya tat vam asi to odráží. Je to upadeśa vākya , výukové prohlášení, které v Chandogya Upanishad předává učitel a otec (Uddalaka) svému žákovi a synovi (Svetaketu). Otec také sdílí různé analogie, které vysvětlují, proč jsem já (Jiv-Átman, Já) stejný jako Brahman, Absolutní realita. Stejně jako včely sbírají nektar z různých květin, říká, aby ho pak přinesly do úlu, kde se smísí se všemi nektary od všech včel a nelze je rozlišit, nosíme v sobě esenci, která je k nerozeznání od vzájemná podstata. "Ty jsi (esence), můj synu, Svetaketu."


Další Mahāvākya, neboli velký výrok, je anubhava vākya : prohlášení o zkušenostech z Brhadaranyaka Upanišadu. Aham Brahmasmi se překládá jako „Já jsem Brahman“. Tento výrok směřuje k velmi intimní, osobní realizaci, kterou člověk může zažít pouze sám. Slova nebo myšlenky nestačí k popisu nevýslovné pravdy, kterou drží.

Oba výroky ukazují základní princip jednoty a chápání védského myšlení, že osobní Já (Átman) a univerzální princip (Brahman) jsou v podstatě jedna a tatáž neměnná realita.


V protikladu k tomu se my jako lidé rádi oddáváme jinakosti, někdy dokonce do té míry, že do společenských pravidel a etických kodexů zahrneme separaci a odcizení. Ale lidé (a nelidská zvířata! a rostliny!) mohou vypadat jinak, žít jinak, mluvit jinak, myslet jinak a věřit jinak, přesto podstatou, na které konstruujeme své iluzorní já, které pak nazýváme svou osobností, je bez takového rozdílu.


Ještě více „kořeny“, které často nazýváme naším základním argumentem pro to, kým jsme, například pokud jde o pohlaví, etnickou příslušnost nebo příslušnost k zemi, jsou, pokud tyto „kořeny“ vystavíme analytickým konceptům védantického uvažování. , zakrývání naší skutečné podstaty.

Odhalení závoje oslepující a otupující závislosti na odděleném myšlení odhaluje Absolutní Realitu, božský Brahman.


Brahman je naše prvotní shoda, hmotná ( sat ) a sentientní ( cit ) příčina naší existence a je udržována a jeví se nám jako nekonečná blaženost ( ānanda ). Proces uvědomování si toho se jeví jako paradox: praptasya praptih – „dosažení toho, co již existuje“. Je to jako neustále hledat klíče ve svém bytě, i když je celou dobu máte v kapse kalhot. Nikdy se neztratili.


Uvědoměním si sat-cit-ānanda však mizí smutek spojený s jinakostí, omezeností a konečností a já, Jivatman, dostávám příležitost jednat podle toho v našem světě: z místa skutečného štěstí, se soucitem a láskou, na zemi. v a zmocněni jednotou, kterou všichni sdílíme.

bottom of page