od Šárka Vojáčková | listopad 2024
sat-saṅgatve nissaṅgatmvam
nissaṅgatve nirmohatvam
nirmohatve niścala-tattvaṁ
niśclala-tattve jīvanmuktiḥ
bhaja govindaṁ bhaja govindaṁ
bhaja govindaṁ mūḍhamate
Dobrá a ctnostná společnost vede k nevázanosti. Z nepřipoutanosti pochází svoboda od klamu. Se svobodou od klamu člověk pociťuje neměnnou realitu. Prožíváním této neměnné reality dosáhne v tomto životě osvobození. I-AM je oceán vědomí. Když si to člověk uvědomí, cítí: "Nejsem tělo a mysl, i když tělo a mysl mám." Uvědomte si Góvindu, uvědomte si Góvindu, uvědomte si Góvindu ve svém srdci, ó moudrý!
~ Překlad a komentář Shri Brahmanandy Sarasvatiho
Sekvoje jsou největší stromy na celém světě a mnohé z nich jsou starší než 100 let. Jak mohou být ještě naživu, když rostou v bahnité a nestabilní půdě (prostředí) a jejich tvrdé kořeny nesahají hluboko? Je za tím tajemství... Sekvoje se táhnou široko daleko a proplétají se s ostatními sekvojemi. Drží se jeden druhého, a tak je každý strom spojen a podporován ostatními. I ten nejmenší strom má oporu, aby mohl růst. Stojí spolu jednotní, nezničitelní – všichni za jednoho!
Každý chce být součástí něčeho. Tato touha je uložena hluboko v naší přirozenosti. Každý cítí, že JSME součástí něčeho. Jsme součástí jednoty! Jak říká Sharon Gannon:,, Nemůžete dělat jógu. Jóga je váš přirozený stav.” Jinými slovy, jsme jóga (jednota), ale v určitém okamžiku našeho života jsme se odpojili od celku. Advaita Vedanta vysvětluje toto odpojení jako život v máji (iluzi), kdy jsme (átman – individuální duše) zapomněli, že jsme součástí celku (Brahman – Nejvyšší Realita). V okamžiku, kdy si to uvědomíme, staneme se jīvanmuktou – osvobozenými během života. A dobrá komunita, která nás vede a podporuje správným směrem, je zásadní na naší duchovní cestě k návratu DOMŮ.
Naše mysl je jako čistý krystal. To, co nás obklopuje, se odráží v krystalu. V naší mysli. Proto je tak důležité dávat si pozor na ty, se kterými trávíme čas. Existuje opravdu dobrý citát, který říká: "Ukaž mi svého přítele a já ti řeknu, kdo jsi." Zásadní otázka zní: Čeho chceme dosáhnout? Jak říká David Life:,, Banana nebo Nirvana? Je to na nás. A podle toho bychom měli vybírat naši komunitu. Takže když si vybereme komunitu, která chce banány, budeme chtít víc a víc banánů.
Ale v komunitě, která chce Nirvanu, dosáhneme nepřipoutanosti k banánu. Prostřednictvím této nepřipoutanosti si uvědomujeme, že jsme žili v iluzi. Je to jako byste roky špatně viděli a najednou si nasadili brýle. Vidíme realitu jasněji, vidíme neměnnou realitu.
Povznášející komunita lidí hledajících jógu se nazývá satsang. Sat znamená „pravda“ a anga znamená „připoutanost“, takže slovo satsang znamená „být připoután k pravdě“. Satsang je jako vyživování a péče o naši mysl, stejně jako výhonek, který chce růst, potřebuje péči a výživu pro svůj růst. Prvním důležitým krokem je najít naši sangu, která vám dává duchovní sílu, jejímž prostřednictvím budete nakonec schopni vidět božství ve všech bytostech, protože dalším krokem je milovat každého, jak Ram Dassovi radil jeho učitel Maharaji. A právě milovat každého může být tím největším úkolem na naší cestě.
Pataňdžali nám dává návrhy, jak zacházet s negativitou a těmi, kteří chtějí místo nirvány banán (což lze popsat jako citta-prasādanam – mysl vyrovnanosti naplněná nedvojnou láskou a soucitem ke všem bytostem) ve dvou sútrách. Pěstujte karuṇu – soucit s ostatními, kteří nejsou šťastní, a upekṣāṇāṁ – neutrální postoj k těm, kteří se zdají být negativní nebo krutí (YS 1.33). Protože každý jednotlivý člověk vnímá stejný předmět jiným způsobem, podle svého vlastního stavu mysli a projekcí. Vše je ze své strany prázdné a objevuje se podle toho, jak to vidíte (YS 4.15).
Podle vlastních traumat. Nevíme, co je za něčím chováním. Možná vidí stejný předmět tak odlišným způsobem, protože měli velmi těžké období, které si ani neumíme představit. Mějte to na paměti a nikoho neodsuzujte. Měli bychom být opatrní, protože je snadné nafouknout své duchovní ego a myslet na sebe jako na součást „vyššího“ společenství. Nakonec nejde o to být odděleni. Jedna a druhá komunita. Toto oddělení vždy přineslo jen válku. Jde o to být Jeden.
Pokuste se najít to, co máme společné, ne to, co vás odděluje od ostatních. Respektujte všechny bytosti, což znamená dívat se a dívat se znovu, opravdu někoho vidět. Dívejte se na svět skrze své srdce, ne skrze svou mysl, a jak říká Čaitanja Maháprabhu, buďte pokornější než stéblo trávy, tolerantnější než strom a vždy vzdávejte úctu druhým, dokud jinakost nezmizí.
V knize Scar Tissue Anthony Kiedis sdílí svůj život jako zpěvák a vůdce Red Hot Chili Peppers. Kapela byla opravdu populární a měla mnoho koncertů. Ale jednou, když Anthony procházel těžkým obdobím, nevyšel na pódium a zůstal zavřený ve svém hotelovém pokoji. Dokážete si představit, jak se cítil zbytek kapely? Zcela vyprodaný koncert a hlavní zpěvák nikde. Po dvou dnech mu někdo zaklepal na dveře. Když klepání pokračovalo, otevřel dveře a očekával, že ho členové kapely budou nenávidět. Ale když otevřel dveře, stáli tam s otevřenou náručí a ptali se:,, Můžeme ti nějak pomoci? Jsme tu pro tebe.”
Zeptejte se sami sebe: "Co mohu udělat pro ostatní?" Jsme tu jeden pro druhého. Navzdory našim rozdílům spočívá naše síla ve vzájemné péči a péči o druhé. Ale zahrňte všechny! Kažouá bytost. Lidské bytosti, zvířecí bytosti, stromové bytosti… Pamatujte: „Způsob, jakým se chováte k ostatním, určuje to, jak se druzí chovají k vám; způsob, jakým se k vám ostatní chovají, určuje způsob, jakým vidíte sami sebe; způsob, jakým se vidíte, určuje, kdo jste." (Sharon Gannon)
Comments