top of page

POSVÁTNÉ ROZHODNUTÍ – SANKALPA

od HaChi Yu | ledna 2024


OM Sarvesam svastir-bhavatu

Sarvesam shantir-bhavatu

Sarvesam purnam-bhavatu

Sarvesam mangalam-bhavatu


Kéž všechny bytosti zažívají pohodu. Kéž všechny bytosti cítí skutečný mír. Kéž všechny bytosti zažijí celistvost. A ať všichni zažijí to, co je dobré a krásné.

-Brhadäranyaka Upanishad


Toto je období roku, kdy se mnozí z nás cítí nuceni posílit své odhodlání – často si dávají novoroční předsevzetí. Slovo „resolution“ pochází z latinského resolvō (uvolnit, rozmrazit, znovu roztát), v anglickém jazyce se „resolution“ používá k popisu takových pojmů, jako jsou: novoroční usnesení, řešení konfliktů, legislativní rozlišení atd.... Předsevzetí často odrážejí individuální aspirace a priority: ať už jde o zlepšení fyzického zdraví, kultivaci všímavosti nebo zlepšení vztahů, předsevzetí bývají v souladu s osobními hodnotami a jejich vnějšími projevy.


Ve védské filozofii tento koncept hovoří k naší vrozené svévolné povaze, rozvíjející odhodlání známé jako „sankalpa“. Slovo saṃkalpa je odvozeno od kořen klṛp znamenající „vyvolat/určení“ s předponou sam, která znamená zcelit se s odkazuje na posvátné rozhodnutí nebo záměr, který slouží jako kompas řídící běh našich činů a myšlenek. Saṅkalpa je spojena s duchovními aspiracemi jogína. Je to také vědomý závazek, ale hlavní rozdíl oproti předsevzetí spočívá v tom, že sankalpa vychází z radikálního předpokladu, že už jste tím, kým musíte být, abyste byli šťastní nebo dosáhli své dharmy. Odhodlání nezapustí kořeny najednou; je to odhalení hluboce zakořeněné touhy dosáhnout souladu s naším kosmickým Já, Átmanem. Podobně jako semeno nesoucí potenciál mocného stromu má naše sankalpa schopnost vyklíčit a odhalit náš největší účel.


Tento biblický rozsah konfliktů ve světě právě teď umocňuje impuls pro naše zakořeněné odhodlání. Utrpení vždy existovalo a Matka Země se svými obyvateli všech druhů, barev a vyznání se potýká s konflikty života a smrti a všech ročních období, jako vždy. Lidé však vytvářejí pravidla, náboženství, zákony, předsevzetí atd., aby kontrolovali a chránili to, co je naše, čímž nás posouvají dále od naší dharmy. Mistr Patanjali popisuje tyto překážky v naší Seberealizaci jako 5 kléš: ávidyā (chybné poznání), asmitā (ego), rāga (vášeň), dveṣa (averze), & abhiniveśāḥ (strach ze smrti). Tyto překážky jsou kořenem našich vnitřních konfliktů, které nám brání poznat náš účel.


Epos Mahábhárata vypráví příběh Bhishmovi, synovi Gangy, který byl bojovníkem neochvějného a hlubokého odhodlání. Ve velké kurucké válce, když šípy zaplnily vzduch a válečníci se střetli, ležel Bhishma na lůžku šípů a čekal na okamžik, kdy se sám rozhodl odejít z tohoto světa. Tatoo sankalpa, jeho slavnostní slib, se zrodil z jeho neochvějného závazku plnit svou povinnost. Uprostřed chaosu se bojištěm rozléhala Bhishmova sankalpa a sloužila jako maják vedení pro ty, kteří naslouchali. Sankalpa se neomezuje na klidné prostředí jógového studia nebo na začátek kalendářního roku. Je vytvořena v kelímku životních výzev, uprostřed hluku protichůdných povinností a morálních dilemat. Bhishmovo neochvějné odhodlání nás učí, že i my se můžeme ukotvit ve svých zásadách a vědomě se zavázat k dodržování Vyššího standardu.


Jaké zásady jsou nám drahé? Jaký vyšší účel řídí naše jednání tváří v tvář životním výzvám? Podle Richarda Millera, PhD, klinického psychologa a učence v Advaita Vedanta, přichází sankalpa se vším potřebným k jeho plné realizaci. Patří sem icchā (vůle a energie), kriyā (akce) a jñāna (moudrost, jak tuto akci provést). „Toto jsou všechny aspekty Božství a žijí v nás. Když vyvstane pravá sankalpa, probudíme tyto tři kvality Božství. Nemusíte se ptát, kde najdete vůli to udělat. Energie a vůle už tam jsou. Sankalpa nás informuje o akci, kterou jsme ochotni podniknout ve světě.“


V Gítě Pán Krišna mluví o síle sankalpy jako o síle, která pohání naše činy. V této sféře sankalpa není pouze předsevzetí udělat nebo neudělat určitou věc, je to hluboký, neochvějný závazek, který se objevuje jako naše nejbožštější vůle.


Stejně jako cvičení ásan je i tanec života plný dualit; radost a smutek, úspěch a neúspěch, konflikt a řešení. Rozvíjející se sankalpa nás zve, abychom se těmito dualitami procházeli ladně, aniž bychom byli chyceni do pasti připoutanosti nebo averze. Jogín se učí překonávat životní výzvy s odolností, moudrostí a otevřeným srdcem. To se stává nití, která spojuje korálky dechu, pohybu a uvědomění a vytváří malu všímavosti. Jak říká Sharon Gannon: „Nemůžete dělat jógu, jóga je váš přirozený stav, co můžete udělat, jsou praktiky, které mohou odhalit, kde se józe bráníte.“


Sankalpa není myšlenka, ale živá, dýchající síla, která nás pohání vpřed na cestě osvícení. S každým nádechem můžeme obnovit svůj závazek být přítomen a vzhůru.



bottom of page