od Mayela Gonzalez | červenec 2024
sarve bhavantu sukhinaḥ
sarve santu nirāmayāḥ
sarve bhadrāṇi paśyantu
mā kaścid duḥka-bhāg bhavet
Ať jsou všechny bytosti šťastné. Ať jsou všechny bytosti osvobozeny od nemocí. Ať všichni vnímají, co je dobré a krásné. Ať nikdo nezažije utrpení.
— překlad Manorama
Kdysi dávno na větvích stromu seděli dva ptáci. Pták na horní větvi zůstal klidný a vyrovnaný. Mezitím se ptáček na spodní větvi neustále pohyboval z jednoho bidýlka na druhé, oddával se plodům stromu a prožíval chvíle štěstí i neštěstí.
Spodní pták, který záviděl klid, který projevoval horní pták, se pokusil napodobit jeho nehybnost. Avšak pokušení hodovat na plodech stromu rychle rozbilo jakoukoli naději na klid.
Občas po peří horního ptáka tančilo sluneční světlo a vrhalo zářivou záři. V jednom takovém okamžiku odraz světla objal spodního ptáka a vyvolal podivuhodnou proměnu. Touha dopřát si ovoce se spolu s oscilací mezi radostí a smutkem rozplynula jako prchavý sen. V tu chvíli se nižší pták cítil jako jeho mírumilovný protějšek posazený nahoře, ztělesňoval vyrovnanost a klid, byl v jednotě s celkem. -Muṇḍaka Upaniṣad
Pták na spodní větvi představuje jīvu – individuální duši. Zpočátku hnán touhami se neustále pohybuje a hledá naplnění v pomíjivých radostech světa. Prostřednictvím cesty sebeobjevování a duchovního probuzení však pták získá úplnou realizaci a dosáhne Kaivalyu , čímž se vymaní z pout pozemských připoutaností. V tomto osvobozeném stavu se pták stává jīvanmuktou , v přímém společenství s paramātmanem , JÁ-JSEM, Bohem uvnitř, ztělesňujícím konečný mír a transcendenci.
Svoboda se vynořuje, když myšlenky slábnou, což umožňuje, aby přítomný okamžik získal v naší zkušenosti přednost. Jak se touhy snižují, zjišťujeme, že stále více ztělesňujeme roli věštce a přecházíme do říše porozumění. Prostřednictvím této evoluce hluboce oceníme hluboký dar, který nám život dává. Činnost Vritti může zatemnit naši pravou podstatu, ale zkoumáním okamžiků míru a radosti získáme záblesk skutečného Já, kterým je Sat-chit-ānanda , pravda-poznání-blaženost. Tento pohled mohl přijít v podobě chlupatého společníka, který se dívá na hvězdy, naslouchá dešti, usmívá se nebo cítí dotek slunce, podobně jako pták na spodní větvi. Procházíme tedy úžasnou změnou – zjevením átmana .
Prostřednictvím zkušenosti pochopíme podstatu svobody a učíme se v ni důvěřovat. Jak se absence myšlenek stává stálou přítomností v našich životech. Jak radí Sri Patañjali v sútře 1.14 „ Abhyāsa , meditační praxe, se pevně a přirozeně ustálí po dlouhou dobu, když člověk bez přerušení a s neustálým úsilím, uctivou a oddanou energií a velkou láskou upře svou mysl na Já. já-JSEM“, komentář Šrí Brahmanandy Sarasvatího.
S neustálým cvičením po dlouhou dobu si všimnete, že přítomnost se zdá věčná.
Jógové praktiky byly vyvinuty, aby nám pomohly objevit tuto svobodu, nalézt rovnováhu mezi životem v naší mysli a bezprostředností našich zkušeností – tady a teď. Prostřednictvím jógových praktik se spojujeme s polem absolutního vědomí. Jako řeka máme na výběr, zda proudit směrem k „naší hlavě“, posilující iluzi oddělení – māyā , nebo splynout s obrovským oceánem uvědomění, zakoušet jednotu bytí a získávat hluboké porozumění propojenosti všech věcí.
Comments