top of page

JASNÁ KOMUNIKACE

od Magali Lehners | březen 2024


maitrī karuṇā mudito-pekṣāṇāṁ-sukha-duḥkha puṇya-apuṇya-viṣayāṇāṁ bhāvanātaḥ citta-prasādanam


Mysl se zklidní a vyčistí tím, že si vypěstujeme šťastný a přátelský přístup k těm, kteří se zdají být šťastní, soucit s těmi, kteří se zdají být radostní vůči ctnostným, a postoj neutrality vůči těm, kteří se zdají být negativní nebo krutí.

PYS 1,33


V tapisérii lidských interakcí často vznikají konflikty z chybné komunikace. Semínka nedorozumění klíčí, když váháme vyjádřit své skutečné myšlenky a bojíme se potenciálních následků. Potýkáme se s nejistotou, nejsme si jisti svou rolí a výsledkem naší poctivosti. V takových chvílích se jasnost stává neuchopitelnou a nahrazuje ji částečná pravda nebo líbivá fasáda. Přesto právě v tomto zastřeném výrazu zasejeme semena budoucích sporů. Thich Nath Hanh moudře sděluje v „Umění komunikace“: „Ve vztahu jsme jeden pro druhého potravou. Musíme tedy vybrat druh jídla, které osobě nabídneme, druh jídla, který může pomoci našim vztahům vzkvétat.“ To rezonuje s Patanjaliho vedením v PYS I.33, které nás nabádá, abychom si pomocí vhodných reakcí zachovali klid a jasnost v mysli.


Pataňdžali osvětluje čtyři klíče: přívětivost, soucit, potěšení a neúctu. Když čelíme úspěchu někoho jiného, žárlivost nám může zatemnit srdce. Tato emoce pramení ze strachu z nedostatečnosti, ohrožující naši vyrovnanost. Podobně, když někdo sdílí jeho utrpení, naše tendence soudit jeho bolest pouze zvyšuje. Přijetí ctnostných talentů druhých, aniž bychom je snižovali, nám umožňuje společně stoupat. Nacházíme vyrovnanost tváří v tvář negativitě a volíme soucit před hněvem. Tento přístup, zakořeněný spíše v porozumění než v odsouzení, zachovává náš mír. Za touto nejistotou se skrývá nespočet příčin, přesto jógové sútry (PYS I.20- śraddhā-vīrya-smr̥ti samādhi-prajñā-pūrvaka itareṣām) nabízejí cestu, jak ji řešit. Víra (śraddhā), neochvějné přesvědčení, slouží jako maják v životních zkouškách a naplňuje každou událost smyslem a smyslem. S přesvědčením, zrozeným ze sebeuvědomění a studia, se vydáváme na cestu k odhalení našeho skutečného účelu. Spolu s vírou, odvahou a silou (vīrya) posilují naše odhodlání a zajišťují, že stojíme pevně ve své integritě. Všímavost (smr̥ti) se objevuje jako základní kámen v oblasti jasné komunikace. Zahrnuje neochvějnou bdělost, stálé vzpomínání na minulé lekce a akutní zaměření na přítomný okamžik. Ve chvílích pochyb nám slouží jako naše vůdčí světlo, které nás vede zpět na zamýšlenou cestu. Použitím osmi částí jógy vytváříme spojení mezi vírou a moudrostí (prajñā) a vidíme realitu zahalenou strachem a očekáváním.


Thich Nath Hanh nám připomíná, že naše slova mají sílu vyživovat nebo otrávit. Všímavý přístup ke komunikaci zajišťuje, že naše interakce naplníme láskou a soucitem a nabídneme obživu sobě i ostatním. Energie soucitu nás chrání a umožňuje nám naslouchat, aniž bychom absorbovali toxiny. Stejně jako všímavost chrání před nezdravou konzumací, rozšiřuje se i na náš vnitřní dialog a podporuje soucit se sebou samým. V tichých mezerách mezi slovy zakořeňuje moudrost. Právě zde vidíme realitu nefiltrovanou, neposkvrněnou předsudky. Pěstováním této jasnosti se osvobozujeme z pout nedorozumění vyvolaného strachem.


Bhagavadgíta 2:38 „Sukha-duhkhe stejná kritva labhalabhau jayajayau. Tato yuddhaya yujyasva naivam papam avapsyasi“ – „Buďte si rovni v úspěchu a neúspěchu, v zisku a ztrátě, ve vítězství i porážce. Teprve potom můžete být skutečným jogínem.“ (Překlad Swami Sivananda) Pokud budete tento verš interpretovat v kontextu komunikace, můžete nakreslit paralelu k myšlence odpoutaného jednání a vyvážené komunikace. V oblasti komunikace to naznačuje, že člověk by měl usilovat o vyrovnanost tváří v tvář různým reakcím a reakcím. Stejně jako tento verš hovoří o tom, že se člověk nemůže vyrušovat radostí nebo bolestí, měl by se snažit komunikovat se stálou myslí, bez ohledu na to, jak je jeho poselství přijímáno. Například, když doručujete zprávu nebo se zapojujete do konverzace, měli byste se zaměřit na to, abyste se vyjadřovali jasně a upřímně, aniž byste byli příliš připoutáni k tomu, jak druhá osoba odpovídá. To znamená nenechat se příliš potěšit chválou nebo souhlasem, ani se nenechat příliš sklíčit kritikou nebo nesouhlasem. Cvičením tohoto vyváženého přístupu ke komunikaci se můžete osvobodit od strachu z odmítnutí nebo hodnocení. Uvědomujete si, že vaše odpovědnost spočívá v tom, abyste své poselství předali upřímně, a to, jak je přijato, je nakonec mimo vaši kontrolu. Tento verš v podstatě naznačuje, že udržování vyrovnanosti v komunikaci umožňuje efektivnější a autentičtější výměnu názorů, protože je založeno spíše na smyslu pro povinnost než na osobní vazbě na výsledky. Tento přístup může vést ke zdravějším, konstruktivnějším interakcím, které v konečném důsledku podporují porozumění a harmonii.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

KOLEKTIVNÍ ZMĚNA

od Karina Eline Kibsgaard | února 2025 saktāḥ karmaṇy avidvāṁso yathā kurvanti bhārata kuryād vidvāṁs tathāsaktaś cikīrṣur loka-saṅgraham...

NOVINKA V PRAXI

od Jules Febre | leden 2025 Ong Namo Gurudev Namo Nekonečná božská moudrost, která je uvnitř, volám tě. Vnitřní moudrost, intuice,...

CO JE UVNITŘ PAMĚTI

od Tatiana Koshkarova | prosince 2024 Oṁ gaṁ gaṇapataye namaḥ Úcta k lordu Ganeshovi, odstraňovači překážek a Pánu všech příznivých...

Comentarios


bottom of page