ŠPERK V SRDCI LOTOSU
- sarka690
- 1. 4.
- Minut čtení: 3
od Candida Vivalda | duben 2025
Óm mani padmé húm
Čest klenotu v lotosu.
Starověké duchovní tradice a moderní vědy se shodují, že soucit je součástí naší přirozené, základní povahy. Spojením tradičních a současných pohledů lze soucit definovat jako klenot , který vyvstává v našem srdci, když jsme konfrontováni s utrpením a cítíme motivaci udělat něco pro jeho zmírnění a prevence budoucího utrpení – pro sebe i pro ostatní.
Duchovní tradice i moderní vědy se také shodují na tom, že naši vrozenou schopnost soucitu lze velmi kultivovat a rozšiřovat záměrným generováním soucitných myšlenek, pocitů a motivací prostřednictvím kontemplativních praktik a kontemplativního tréninku – vytvořením prostoru v našem životě pro pravidelné projevy soucitu. Tak roste a rozšiřuje se vzácné semínko, které žije v našich srdcích. Každý malý akt soucitu proměňuje nás samých — a na oplátku proměňuje svět.
Soucit v akci neovlivňuje pouze ty, kteří jej přijímají, ale také praktikujícího. Je dobře známo a zdokumentováno, že když uděláme něco pro jinou bytost ze soucitu, sklízíme sami sebe: soucit v nás aktivuje fyziologii*, která zlepšuje duševní a emocionální zdraví, snižuje stres a pocity osamělosti a zvyšuje štěstí. Pomocí slov naší učitelky Sharon Gannonové: „ Nejlepší způsob, jak pozvednout svůj vlastní život, je udělat vše, co můžeme, abychom povznesli životy druhých. “ Podobně zenový mistr Thich Nhat Hanh řekl: „Štěstí je funkcí soucitu.“
Učení soucitu leží v samém srdci Zlatého pravidla: „ Dělej druhým to, co chceš, aby oni činili tobě “, etický základ všech hlavních duchovních tradic. Využití naší esenciální, soucitné povahy nás osvobozuje z vězení sebepohlcení tím, že nás spojuje s hlubším smyslem a smyslem života. Jednání z tohoto vědomí zaměřeného na srdce nás činí méně obávanými a odolnějšími tím, že nabízí pocit sounáležitosti a spojení. To není zbožné přání: soucit vyžaduje a pěstuje odvahu, protože ačkoli se zaměřuje na utrpení, je to v konečném důsledku stav plný energie, který má kořeny v odhodlání s tím něco udělat. V této ochotě dotknout se bolesti s odvahou a láskou má soucit možnost ji proměnit. Ve skutečnosti není nic tak účinného jako soucit při přeměně něčeho obtížného — utrpení — v něco smysluplného a propojeného.
Buddhistická tradice nám nabízí analogii lotosu a bahna: kořeny lotosu jsou v lepkavém bahně, ale přesto roste nahoru a dává vzniknout nedotčené, zářivé květině. Drahokam ( maṇi, což naznačuje soucit) je v lotosu ( padme, naznačuje moudrost): oṁ maṇi padme hu̅ṁ symbolicky vyjadřuje jednotu soucitu a moudrosti na cestě osvobození ( hu̅ṁ naznačuje nedělitelnost). A stejně jako lotos nemůže vzkvétat bez bahna, soucit a moudrost nemohou vzkvétat bez zúrodňující síly utrpení.
V posledních desetiletích mnoho oborů — včetně evoluční psychologie, společenských věd a neurověd — zkoumalo, jak funguje soucit, jeho mechanismy a výhody. Výzkum je přísný a uznává to, co jogíni věděli od pradávna: soucit je jako drahokam v našich srdcích, povznesený stav, který podporuje individuální a kolektivní léčení, vykoupení, transformaci a evoluci. Soucit je popsán jako proces o 6 krocích:** 1) vnímání utrpení nebo potřeby (všímavost); 2) emocionální spojení s ním (empatie); 3) instinktivní přání, aby se utrpení zmírnilo (záměr); 4) ochota pro to něco udělat (motivace); 5) skutečné soucitné jednání; 6) prožívání povzneseného pocitu („teplé záře“ soucitu).
Aby naše nabídka soucitu druhým byla opravdová a udržitelná, musíme nejprve vyživovat své vnitřní zdroje. Prvním příjemcem našeho soucitu bychom měli být my sami. To začíná nasloucháním, objímáním a přítomností v našem vlastním utrpení, aniž bychom ho obcházeli nebo zanedbávali; místo toho zkoumat její příčiny a podmínky s péčí, odvahou a moudrostí. Jen tak budeme schopni plodně podporovat své štěstí i štěstí ostatních bytostí.
Pečující motivace, odvaha srdce a hloubka moudrosti být tu pro druhé závisí na našem soucitu se sebou samým. Stejně jako my hluboce toužíme po štěstí a svobodě pro utrpení, stejně tak i všechny ostatní bytosti. „ Stejně jako já “ je mantra, která zve k nezměrnému soucitu tím, že nám připomíná, že už jsme všichni příbuzní na té nejpodstatnější úrovni. Při každém setkání se setkáváme pouze sami se sebou. Toto hluboké a ztělesněné uvědomění je to, co skutečně znamená stát v soucitu.
Abychom šli touto cestou, potřebujeme vzájemnou podporu. Všechny krize, které v dnešním světě zažíváme, jsou v podstatě krizemi soucitu. Matka Tereza říkávala, že hlavním problémem světa je to, že okruh našich zájmů je příliš malý. Z celého srdce se navzájem inspirujme k pěstování klenotu v našich srdcích. Usilujme společně o rozšíření dosahu našeho soucitu. Závisí na tom naše samotná existence jako společenství pozemšťanů i jako planety.
*Uvolňuje se oxytocin a dopamin, nastartuje se parasympatická reakce, posiluje se prefrontální kůra mozku a znecitlivuje amygdala.
* *Tato syntéza Gonzala Brita Ponse čerpá z práce Geshe Thubtena Jinpy a Paula Gilberta, kteří se široce zaměřili na soucit – Jinpa z kontemplativní/filosofické perspektivy a Gilbert z psychologické/evoluční perspektivy.
コメント